Disember 19, 2017

Rawat Sembelit Secara Semulajadi

Sembelit adalah satu pergerakan usus yang bermasalah menyebabkan seseorang sukar membuang najis atau tidak kerap membuang najis.

Kekerapan pembuangan najis yang normal adalah 2 hingga 3 kali sehari. Jika banyak kuantiti makanan yang dimakan, maka pembuangan boleh berlaku dengan lebih kerap.

Sembelit jika dibiarkan terlalu lama boleh mendedahkan kepada risiko kanser kolon dan juga buasir.



Semua orang pasti pernah melalui keadaan sembelit ni kan? Seksa betul  kalo tak membuang dah banyak hari.Perut jadi tak selesa. Kite pon asyik moody je kan.Betul tak?

Apakah Simptom Sembelit??


Orang yang mengalami sembelit ni selalunya ambil masa yang lama untuk membuang najis. Jenuh orang lain nak menunggu giliran masuk toilet.Hihihi.

Lagi satu perut pon asyik kembung kalau kita sembelit dan kita mempunyai perasaan yang najis kita tu tidak dikeluarkan sehingga habis.Ohhh Stressssnyaaa..

Sebab Sembelit Terjadi

Beberapa sebab sembelit terjadi termasuklah :-

  • Perubahan terhadap apa yang anda makan atau aktiviti anda
  • Makan banyak produk tenusu
  • Kurang minum air dan makan serat
  • Kehamilan
  • Ada penyakit Hypotiriod
  • Mengambil ubat-ubatan yang tidak sesuai

Cara Semulajadi untuk merawat sembelit


1. Minyak Zaitun 

Minyak zaitun adalah sangat bagus untuk penghadaman dan mencegah sembelit. Pengambilan yang konsisten setiap pagi boleh mengelakkan sembelit.

2. Jus Lemon

Jus lemon mempunyai asid sitrik yang mempunyai rasa masam. Korang boleh minum air lemon suam setiap hari kerana dapat mengelakkan sembelit.

3. Makan Bijirin dan Vitamin

Pemakanan bijirin dan serat seperti sayuran dalam pemakanan anda boleh mengatasi sembelit.

4. Senaman Ringan

Anda boleh berjalan dan bergerak aktif supaya abdomen mempunyai pergerakan abdomen dan usus. Dapat mencegah dan melegakan sembelit.

5. Guna Tandas Cangkuk

Ha ini satu lagi petua untuk memudahkan pembuangan najis adalah menggunakan tandas cangkung. Tandas cangkung tu lebih bagus sebenarnya.


Rawat Sembelit Dengan Vitamin Semulajadi

Berita baik untuk geng sembelit ni tau!!

Shaklee ada Set Sembelit yang dapat merawat sembelit biasa dan kronik.

https://umisihat.blogspot.my/2017/05/cara-beli-barang-shaklee-secara-online.html


1. Alfalfa ni berfungsi sebagai detox atau pencuci satu badan. Ia bertindak untuk membuang toksik dari darah dan membuang angin dalam badan. Membaiki penghadaman.

2. Ostematrix berfungsi sebagai pelembut kepada najis. Memperbaiki penghadaman perut dan merawat gastrik dan pedih ulu hati.

3. Herb Lax merangsang proses pembersihan najis yang tersekat. Tindakan pembersihan yang lembut boleh mengembalikan semula proses semulajadi pergerakan usus yang natural.

4. Omega Guard sangat baik untuk otot dan sendi. Orang yang mengalami sembelit biasanya mengalami kesakitan akibat tekanan otot dubur membengkak. Omega bantu untuk kecutkan bengkak tersebut.

Jadi jangan risau wahai geng-geng yang sembelit. Hihi. kini ada jalan penyelesaian.

Jangan biarkan sembelit menghantui anda nanti akan membawa kepada buasir dan juga berisiko tinggi untuk mendapat kanser kolon.


Jejoms order vitamin dengan Kak Tia ye. Kak Tia akan bantu anda mengatasi sembelit denga jayanya. Ahakss..

Hubungi 012 360 3750

Hubungi 012 360 3750




https://umisihat.blogspot.my/2017/05/borang-daftar-jadi-ahli-shaklee-secara.html







Share:
Lokasi: Presint 15, Putrajaya, Malaysia

0 ulasan:

Catat Ulasan